منابعی جهت شناخت هر چه بیشتر انجمن حجتیه


از آنجا که ممکن است برخی از هنرمندان گرامی و یا دیگر علاقمندان به موضوع انجمن حجتیّه، نیاز به مطالعه و شناخت بیشتری پیرامون این موضوع داشته باشند، آثار ذیل را به همراه آدرس تهیّه شان خدمتتان معرّفی می نماییم. لازم به ذکر است که معرفی منابع مذکور به معنی تأیید همه محتوای آنها نمی باشد.

کتاب "حقایقی پیرامون انجمن حجتیه"


ناشر: شهید کاظمی
نویسنده: رضا اکبری آهنگر
به مدد الهی و همّت برادرانمان در مؤسسه فرهنگی طلوع حق، مجموعه جلساتی با عنوان "سیری در اندیشه ها و عملکرد انجمن حجتیّه" برگزار شد. این کتاب متن پیاده شده این درس گفتارهاست که پیش از این، تحت عنوان «درسنامه انجمن حجتیه» تقدیم علاقمندان شده بود. "حقایقی پیرامون انجمن حجتیه"، نام چاپ جدید این کتاب است که با هدف آشنایی اجمالی با این گروه، از متن آن اندکی کاسته شد. در زمستان سال۱۳۹۳ نیز، جلسه مناظره ای با جناب آقای دکتر نادر فضلی (یکی از سران فعلی انجمن حجتیّه) برقرار شد. حضور علنی آقای فضلی در این مناظره به گفته خودشان با دستور جناب آقای مهندس سجادی (رئیس فعلی انجمن حجتیّه) صورت گرفته بود که یکی از معدود مناظرات رسمی با انجمن حجتیّه در طول تاریخ پس از انقلاب به حساب می آید. از این رو متن کامل این جلسه نیز، ضمیمه این کتاب گشت. بر خلاف تصوّر عموم که انجمن حجتیّه را تعطیل شده می دانند، در بخشی از مناظره مذکور، دکتر فضلی تصریح نمود که انجمن حجتیّه در حال حاضر فعّال است. این کتاب هم اکنون به چاپ سوم رسیده و میتوانید آن را از این طریق تهیه فرمایید:

https://b2n.ir/704767

کتاب "مروری بر تاریخچه و تفکرات انجمن حجتیه (از زمینه های تاسیس تا تعطیلی ظاهری)"


ناشر: سوره مهر
نویسنده: رضا اکبری آهنگر
این کتاب شامل مقالات زیر است: ۱- “آنان که از معامله با خدا طفره رفتند” مقاله‌ای که به تاریخچه انجمن از ابتدا تا پیروزی انقلاب پرداخته است.
۲- “تحریم شعبانیّه، آزمونی برای حجتیّه” مقاله‌ای است تفصیلی و دقیق جهت پاسخ به این پرسش که بالاخره آیا انجمن در نیمه شعبان سال ۵۷ تحریم را شکست و جشن گرفت یا با نهضت همراهی نمود؟ این مقاله اوّلین تحقیق مفصّل پیرامون این موضوع است.
۳- “امام خمینی(ره): نکند یک مرتبه متوجّه شوید که انجمن حجتیّه‌ای‌ها همه چیزتان را نابود کرده‌اند!” سومین مقاله این کتاب با این جمله آغاز می‌شود. این مقاله انجمن حجتیّه از دیدگاه حضرت امام و مقام معظّم رهبری پس از انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. در آن سخنانی صریح از حضرت آیت اللّه خامنه‌ای وجود دارد که متن کامل آن برای اوّلین بار منتشر می‌شود.
۴- “با شهدای انجمن حجتیّه بیشتر آشنا شویم” نام چهارمین مقاله این کتاب است که به این سئوال پاسخ می‌دهد که ادّعای انجمن مبنی بر منتسب نمودن نام برخی از شهدا به خودش تا چه میزان صحیح است؟
۵- “اوّل یک رهبر معصوم پیدا کن، بعد برو جانت را بده!” جمله‌ای از شیخ محمود حلبی است. این مقاله گوشه‌ای از مبانی فکری انجمن حجتیّه و رهبر آن را مورد بررسی قرار داده است.
۶- “سقوط از بام مخالفت با عرفان” نام آخرین مقاله این کتاب است که نگاهی گذرا دارد به مخالفت انجمن حجتیّه با عرفان و فلسفه.
لازم به ذکر است که این دو کتاب، بخشی از مجموعه ۸ جلدی “آنچه گذشت” است که به برخی از موضوعات، گروه‌ها و شخصیّت‌های تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است. نام دیگر جلدهای این مجموعه از این قرار است: “مروری بر تاریخچه و تفکرات سازمان مجاهدین خلق”، “دونما از چپ های جمهوری اسلامی”، “در لباس مرجعیت”، “از ما بریده‌ها”، “شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده”، “بررسی تفصیلی ماجرای آیت الله مصباح و دکتر شریعتی”.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/046360

کتاب "نگاهی به تاریخچه و تفکرات جریانات شبه حجتیه‌ای"


ناشر: سوره مهر
نویسنده: رضا اکبری آهنگر
این کتاب به برخی از افراد و جریانات شبه انجمنی پرداخته شده و شامل مقالات زیر است:
۱- “بررسی تفصیلی ارتباط مدرسه علوی و انجمن حجتیّه”. این مقاله که ۱۶۰ صفحه از این کتاب را به خود اختصاص داده، جامع ترین تحقیقی می‌باشد که تا کنون پیرامون این موضوع انجام و منتشر شده است. در آن خاطرات و مطالب بکری وجود دارد که توسّط نویسنده ضبط شده و برای اوّلین بار منتشر می‌شود.
۲- “سیّد حسن ابطحی، هم خطّ سیاسی انجمن” نام دومین مقاله این کتاب است. با خواندن این مطلب پاسخ این پرسش را دریافت خواهید نمود که آیا ابطحی انجمنی بود؟
۳- “جریان شیرازی، مختصّات فکری و رفتاری”. این مقاله که توسط حجت الاسلام مهدی مسائلی نگاشته شده، نگاهی اجمالی دارد به برخی از دیدگاه‌های جریان سید صادق شیرازی و حامیانش.
۴- “مقدمه صحیفه سجّادیّه، منبعی استنادی برای شبه حجّتیّه” نام آخرین مقاله کتاب است که توسّط حجت الاسلام روح اللّه راسل به قلم تحریر درآمده است. این مطلب تحقیقی است، جامع پیرامون میزان صحّت معروفترین حدیثی که حکایت از “بطلان هر قیامی قبل از ظهور” دارد.
لازم به ذکر است که این دو کتاب، بخشی از مجموعه ۸ جلدی “آنچه گذشت” است که به برخی از موضوعات، گروه‌ها و شخصیّت‌های تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است. نام دیگر جلدهای این مجموعه از این قرار است: “مروری بر تاریخچه و تفکرات سازمان مجاهدین خلق”، “دونما از چپ های جمهوری اسلامی”، “در لباس مرجعیت”، “از ما بریده‌ها”، “شهیدان دیالمه و آیت در چند پرده”، “بررسی تفصیلی ماجرای آیت الله مصباح و دکتر شریعتی”.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/754512

کتاب "از مدرسه معارف تا انجمن حجتیه و مکتب تفکیک: نقد و بررسی مبانی فکری مدرسه معارف خراسان، انجمن حجتیه و تفکیک گرایان"


ناشر : بوستان کتاب قم
نویسنده : محمدرضا ارشادی نیا
حدود هشتاد سالی است که پاره ای از دانشوران حوزه دین، با ارائه دیدگاهی، درصدد تفکیک فلسفه و عرفان از معارف دینی برآمده اند. آنان مدعی اند که با اتکا به آموزه های قرآن و اهل بیت علیهم السلام، حکمتی ناب و خالص ارائه داده اند. این نوع برداشت در سال های اخیر به «مکتب تفکیک» مشهور شده است.
تاکنون نقدهای متعددی به این مکتب شده اما هیچ کدام با استناد به منابع دستِ اول آن نبوده است. اثر حاضر با اتکا به درسها و نوشته های بنیانگذار این مشرب، مرحوم میرزا مهدی اصفهانی و نیز تقریرات شاگرد برجسته و وفادارش مرحوم شیخ محمود تَولّایی، مشهور به «حلبی»، که «انجمن حجتیه» را بنا نهاد، نوشته شده و در شش فصل به معرفی و نقد آن پرداخته است: معرفت شناسی، هستی شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، معرفت نفس و معادشناسی.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/600976

کتاب: "دیانت عافیت: مجموعه گفتارها و مقالاتی در باب تاریخ، عقاید و زمینه اجتماعی انجمن حجتیه"


ناشر : مرکز پژوهشی آموزشی کوثر
نویسنده : گروه مولفان مرکز پژوهشی آموزشی کوثر
این مجموعه مشتمل بر چندین مصاحبه و مقاله است که بخشی از آنها در سال 1389 در هفته نامۀ پنجره منتشر شده و اینک نسخۀ کامل تری از آنها در قالب کتاب ارائه می شود. آنچه که «دیانت عافیت» را از دیگر کتب موجود دربارۀ موضوع مذکور متمایز می سازد، علاوه بر توجه به تحلیل اجتماعی در کنار جنبه های تاریخی و اعتقادی، پرداختن به تحولات مربوط انجمن حجتیه در مقطع پس از اعلام توقف رسمی است.
در همین رابطه، در بخشی از مقدمۀ این کتاب آمده است:
بررسی و نقد انجمن حجتیه در شرایط فعلی و از منظر حضور و تحرک غیررسمی آن طی سه دهۀ گذشته، برای تکمیل و تدقیق فهم ما از شرایط اجتماعی ایران و نیروهای مؤثّر و فعّال در آن واجد اهمیت است. این امر به نوعی غفلت فراگیر از موقعیت و شیوه فعالیت و نقش آفرینی این جریان در دوران پس از اعلام رسمی تعطیلی باز می شود. مطالب معدود کتب و آثاری که با موضوع انجمن حجتیه نگاشته شده یا فصلی را بدین گروه اختصاص داده و نیز مطالب برخی جزوات، کلاس ها و کارگاه های آموزشی در این باب، عموماً مشتمل بر شرحی است از تاریخ تأسیس انجمن، اقدامات اولیه، تقابل با جریان انقلابی در دهه های چهل و پنجاه، همکاری ضمنی با رژیم شاه و نهایتاً تعطیلی رسمی در سالهای پس از انقلاب اسلامی.
در این روایت، بخش مهمی از ویژگی ها و مؤلفه های نسبتاً متأخّر در هویت و مواضع جریان حجتیه ای به فراموشی سپرده می شود. به عنوان مثال، در این روایت مخالفت فعّالانۀ این جریان با مقولۀ وحدت اسلامی، که به نوعی مهم ترین نقطۀ ثقل هویتی-سیاسی و نماد تقابل این جریان با نظام اسلامی در شرایط فعلی است، جای چندانی ندارد.»
نکته ای حاشیه ای و جالب توجه این است که کتاب در دورۀ دولت سابق به مدت قریب به یک سال در مرحلۀ ممیزی و اخذ مجوز انتشار از وزارت ارشاد قرار داشت. نهایتاً مجوز نشر کتاب مشروط به حذف یکی از مقالات با عنوان «انجمن حجتیه و دولت احمدی نژاد» صادر شد.
این در حالی است که در این مقاله، ضمن نامعتبر قلمداد شدن روایاتی که دولت های نهم و دهم را به انجمن حجتیه منسوب می کنند، تفاوت های مبنایی این دو جریان مورد اشاره قرار گرفته بود.
کتاب «دیانت و عافیت» با آثار و گفتارهایی از دکتر ابراهیم فیاض، حجت الاسلام سید عباس نبوی، استاد حیدر رحیم پور ازغدی، سید حسین شهرستانی، سجاد صفار هرندی، علیرضا کمیلی، مهدی شاه آبادی، صادق شهبازی، مهدی میرزایی پور و ... در 156 صفحه منتشر شده است.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/443286

کتاب "جریان شناسی انجمن حجتیه"


ناشر : وثوق
نویسنده : سید ضیاءالدین علیانسب، سلمان علوی نیک
پیداست که همه حرکت های رسول خدا (ص) در طول مدت نبوت هیچ کدام جدا از سیاست نبوده، حتی دستور خدا به همه انبیا حاکی از جداناپذیری حرکت های توحیدی و رفتارهای سیاسی است.
بررسی نگارنده در مورد شکل گیری و افکار انجمن حجتیه انتشار این کتاب را در پی داشته است.این کتاب 7 فصل دارد که در این فصول شکل گیری، عملکرد، عقاید،روابط با رژیم پهلوی، بعد تشکیلاتی، انجمن و نهضت امام خمینی و تحرکات اخیر انجمن حجتیه مورد بررسی قرار گرفته است.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/604326

کتاب "جریان شناسی فکری - فرهنگی انجمن حجتیه"


ناشر : وثوق
نویسنده: عبدالله نوری گلجائی
این اثر می کوشد، ضمن بازشناسی و فهم اندیشه و عملکرد جدید انجمن حجتیه در زمینه ها و دوره های گوناگون، انحراف آن را در برداشت و عمل به آموزه های اصیل شیعه باز گوید.
ابتدا مبانی اندیشه ای و اصول جریان فکری و فرهنگی انجمن حجتیه تحلیل و تبیین شده است.
سپس نقش جریان انجمن حجتیه در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران از پهلوی دوم تا انقلاب اسلامی و از انقلاب اسلامی تا کنون واکاوی شده است.
در نهایت نیز اسناد و مدارکی از این انجمن آورده شده است.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/574474

کتاب "نقد و بررسی انجمن حجتیه"


ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران
نویسنده : آرش رجبی
انجمن خیریه حجتیه مهدویه، از جریان های فکری، سیاسی و از خرده فرهنگ های روزگار ماست که در پهنای نیم قرن گذشته تاریخ این مرز و بوم، همواره در هاله ای از ابهام فرومانده است.
برخی با نگاه غرض آلود، از انجمن حربه ای برای راندن رقیبان و پوشاندن فعالیت های ساخته اند. برخی دیگر با نگاهی به غایت خوش بینانه، انجمن را متدین ناب و طرفدار انقلاب دانسته و از کژرفتاری های آن چشم پوشیده اند. این پژوهش سعی دارد با نگاهی واقع گرایانه و منصفانه به واکاوی اندیشه ها و نقد عملکرد انجمن حجتیه بپردازد.
از این رو پس از مقدمه و پیشگفتار، از 7 فصل و یک خاتمه به شرح زیر تشکیل شده است:
فصل اول: شخصیت شناسی رهبر معنوی و فکری انجمن حجتیه
فصل دوم: انگیزه ها و ریشه های پیدایش انجمن حجتیه
فصل سوم: اساسنامه و چارچوب تشکیلاتی انجمن حجتیه
فصل چهارم: فراز و فرود انجمن حجتیه
فصل پنجم: اندیشه ها و انگیزه های مثبت انجمن حجتیه
فصل ششم: آسیب شناسی فکری و عملی انجمن حجتیه
فصل هفتم: انجمن حجتیه، مهدویت و حکومت اسلامی
خاتمه: بیدارگری مرزبان مصلح حماسه های سرخ شیعه در منشور روحانیت
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/297307

کتاب "از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه"


ناشر : طرح فردا
نویسنده : حیدر رحیم پور ازغدی
این کتاب، سیر تحول انجمن های دینی از شهریور ۱۳۲۰ تاکنون را از زبان نویسنده منتقد و فعال سیاسی و فرهنگی مشهد حاج حیدر رحیم پور ازغدی (پدر دکتر حسن رحیم پور ازغدی) بیان می کند. این کتاب همچنین اطلاعات خوبی راجع به تشکل های مذهبی مشهد به خصوص انجمن حجتیه می دهد و در جریان شناسی فعالیت های فرهنگی مذهبی بسیار مفید است.
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/982697

کتاب "جریان شناسی ضد فرهنگ ها"


ناشر : دفتر نشر معارف، موسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی
نویسنده : عبدالحسین خسروپناه
«جریان شناسی ضد فرهنگ ها» به یکی از مهم ترین و پر جنجال ترین مباحث علمی معاصر پرداخته و جریان های فرهنگی معارض با فرهنگ ناب محمدی «صلی الله علیه و آله» همچون: تصوف فرقه ای، معنویت های نوظهور، شیطان پرستی، وهابیت، فمینیسم، بهائیت، ابتذال فرهنگی، فراماسونری، ناسیونالیسم، موسیقی گرایی و انجمن حجتیه را تبیین و تحلیل کرده است.
نقدها و بیان آسیب های جریان های پیش گفته، برای کشف جریان اصیل اسلامی و آگاه سازی عموم مردم به ویژه نخبگان فرهنگی نسبت به ضد فرهنگ های رایج در کشور بوده است.
کتاب از سیزده گفتار به شرح زیر تشکیل شده است:
*گفتار اول: کلیات؛ شامل چیستی جریان، چیستی جریان شناسی، چیستی فرهنگ، پلورالیزم فرهنگی، تهاجم فرهنگی،چیستی خرده فرهنگ و ضد فرهنگ، روش شناسی
*گفتار دوم: فراماسونری، ریشه ضد فرهنگ ها
*گفتار سوم: ابتذال فرهنگی، رویکردی هویت ستیزانه
*گفتار چهارم: موسیقی گرایی، رویکردی معنویت ستیزانه
*گفتار پنجم: شیطان پرستی، رویکردی دین ستیزانه
*گفتار ششم: معنویت های سکولار، رویکردی عقل ستیزانه
*گفتار هفتم: فمینیسم، رویکردی اخلاق ستیزانه
*گفتار هشتم: کثرت گرایی دینی، رویکردی ایمان گریزانه
*گفتار نهم: بهائیت، رویکردی اسلام ستیزانه
*گفتار دهم: ناسیونالیسم، رویکردی ملت ستیزانه
*گفتار یازدهم: وهابیت، رویکردی شیعه ستیزانه
*گفتار دوازدهم: تصوف فرقه ای، رویکردی شریعت یا مرجعیت ستیزانه
*گفتار سیزدهم: پیوست ها؛ شامل تهاجم فرهنگی از نگاه امام و رهبری؛ آسیب شناسی فرهنگی توده مردم؛ انجمن حجتیه، خرده فرهنگی سیاست گریز
جهت تهیّه این کتب می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

https://b2n.ir/149986

معرفی و دانلود مستند "پوستین وارونه"


متأسفانه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ فیلم و مستندی جهت معرّفی انجمن حجتیّه ساخته نشد!
تولید نشدن چنین محصولاتی دلایل گوناگونی داشت. برخی انجمن را تعطیل شده می‌پنداشتند و پرداختن به این موضوع را بی‌فایده بلکه مضرّ می‌دانستند. برخی دیگر حوصله و تحمّل مشکلات و تبعات ساخت چنین کاری را نداشتند. بعضی خیال خودشان را اینگونه راحت می‌کردند که اگر به آن‌ها بپردازیم، بزرگشان کرده‌ایم. و ده‌ها دلیل تأسّف‌بار دیگر…
البته برخی مواقع و به تناسب، در بعضی از برنامه‌ها، فیلم‌ها و مستندها به این موضوع اشاره‌ای کوتاه می‌شد، امّا تا سال ۱۳۹۱ هیچ فیلم یا مستند مستقلّی جهت معرّفی تفصیلی انجمن به مردم تولید نشده بود.
مستند “پوستین وارونه” اوّلین و کاملترین مستندی بوده است که تا کنون در این باره ساخته شده و در آن به تاریخچه، تفکرّات و برخی از فعّالیّتهای کنونی این گروه می‌پردازد. این مستند به کارگردانی جناب آقای محمّد مهدی خالقی و تهیّه‌کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به مدّت ۸۳ دقیقه آماده شد.
پوستین وارونه، برای رسانه ملّی تولید شده بود، امّا علی‌رغم وعده‌های مکرّر، هیچوقت جرأت پخش آن را پیدا نکردند. خاطرات، مسائل و موانعی که برای تولید، نمایش و تکثیر این مستند ایجاد شد و علل جلوگیری از پخش آن از رسانه ملّی، اگر روزی نگاشته شود، خود به تنهایی منبعی خواهد بود برای شناخت و معرّفی هر چه بیشتر انجمن! و همچنین شناخت بیشتر برخی از مدّعیانی که خود را در صف مقدّم جبهه فرهنگی انقلاب می پندارند! شاید اینجانب که محقّق و راوی این مستند بودم، روزی تصمیم به چنین امری بگیرم و یا حدّاقل هر از چندی یکی از این خاطرات و درد دل‌ها را در این کانال منتشر نمایم. امّا فعلاً به معرّفی ابتدایی این مستند اکتفا می‌نمایم تا بعد…
آخرین و کاملترین نسخه “پوستین وارونه” را می‌توانید از دو طریق زیر دانلود کنید. جالب آن که بدانید حتّی اجازه انتشار این مستند در فضای مجازی نیز توسّط دست اندرکاران داده نمی شد و سرانجام پس از حدود چهار سال صبر، خودم و تنها خودم، تصمیم به انتشار آن در فضای مجازی گرفتم:

وبلاگ اختصاصی مستند: http://pustinvarune.blogfa.com/
سایت آپارات: https://www.aparat.com/v/7IL0t

معرفی نرم افزار "خشت کج"


نرم‌افزار “خشت کج” اوّلین دایره المعارفی است که در زمینه انجمن حجتیه تولید شده است.
این نرم افزار به موضوعاتی همچون تاریخچه شکل گیری انجمن حجتیه، بعد تشکیلاتی انجمن حجتیه، انجمن حجتیه و نهضت امام خمینی (ره)، انجمن حجتیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آسیب شناسی ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه، راهبردها و راهکارهای مبارزاتی با انجمن حجتیه و … به تفصیل می پردازد. برخی از اسناد و مطالب ارائه شده در این نرم افزار، برای اوّلین بار است که منتشر میشود.
محتوای این مجموعه از طرقی همچون انواع مقالات، خاطرات، اسناد، تصاویر، فیلم و صوت، ارائه شده است. این نرم‌افزار که در قالبی زیبا طراحی و تدوین شده، برای عموم مخاطبان، به خصوص برای پژوهشگران حوزه و دانشگاه که میخواهند در این موضوع مطالعه و تحقیق داشته باشند، بسیار قابل استفاده است.
تهیه این مجموعه ارزشمند، از زمان پژوهش تا تولید و اخذ مجوز پخش، حدود دو سال به طول انجامیده است. گفتنی است نرم افزار خشت کج در دومین همایش ملی تحجر و اسلام آمریکایی رونمایی شد.
علاقه مندان می توانند برای تهیّه این نرم افزار به سایت موسسه فرهنگی نرم افزاری آرمان و یا کتابفروشی های مسجد مقدّس جمکران مراجعه کنند. و یا با شماره تلفن های ۰۵۱۳۷۲۷۲۶۰۰ و ۰۹۱۵۵۲۵۰۰۶۹ تماس حاصل نمایند.